LES 5: Dissectie van een oog

Dissectie

In deze laatste les zullen we een dissectie van een varkens- of koeienoog uitvoeren. Omdat jullie per 3 zelf aan de slag moeten, vinden jullie hieronder een introductie-filmpje dat jullie op weg zet. Bekijk het filmpje zeer goed (meermaals) en beantwoordt alle vragen. Ga daarna aan de slag. Toon na iedere stap je resultaat aan de leerkracht.

Evaluatie

Zeer Goed Goed Voldoende Onvoldoende
Vraagjes filmpje Er werden 8 of 9 vragen goed beantwoord. Er werden 6 of 7 vragen goed beantwoord. Er werden 4 of 5 vragen goed beantwoord. Er werden minder dan 4 vragen goed beantwoord.
(/2) 2 punten 1,5 punt 1 punt 0,5 punt
Dissectie Stap 1 Al het vet- en spierweefsel werd mooi verwijderd zonder dat het oog werd beschadigd. Een deel van het vet- en spierweefsel werd verwijderd zonder dat het oog werd beschadigd. Bij het verwijderen van het vet- en spierweefsel, werd het oog licht beschadigd. Bij het verwijderen van het vet- en spierweefsel, werd het oog zwaar beschadigd..
OF
Het vet- en spierweefsel werd niet verwijderd.
(/2) 2 punten 1,5 punt 1,5 punt 0,5 punt
Dissectie Stap 2 Het harde oogvlies werd op de juiste wijze proper opengeknipt langs de evenaarslijn, zonder het glasachtig lichaam te beschadigen. Het harde oogvlies werd opengeknipt langs de evenaarslijn, zonder het glasachtig lichaam te beschadigen. Het harde oogvlies werd opengeknipt zonder het glasachtig lichaam te beschadigen. Het glasachtig lichaam werd beschadigd.
OF
Het harde ooglvies werd niet opengeknipt.
(/2) 2 punten 1,5 punt 1,5 punt 0,5 punt
Dissectie Stap 3 De lens werd proper uit het glasachtig lichaam gesneden, waarbij de lens niet werd beschadigd. De lens werd uit het glasachtig lichaam gesneden, waarbij de lens niet werd beschadigd. De lens werd uit het glasachtig lichaam gesneden, waarbij de lens lichtjes werd beschadigd. De lens werd zwaar beschadigd.
OF
De lens werd niet uit het glasachtig lichaam gesneden
(/2) 2 punten 1,5 punt 1,5 punt 0,5 punt
Attitude De leerlingen gedroegen zich volwassen en alle stappen werden op geheel zelfstandige wijze uitgevoerd. De leerlingen gedroegen zich volwassen en hadden slechts een minimum aan ondersteuning nodig. De leerlingen gedroegen zich volwassen, maar hadden redelijk wat ondersteuning nodig. De leerlingen gedroegen zich onvolwassen.
(/4) 4 punten 3 punten 2 punten 1 punt
Netheid Al het onderstaande werd gedaan. Tijdens practicum: niet smossen. Na het practicum: materialen proper terug op hun plaats leggen, oogresten in de afvalbak gooien, tafel kuisen. Al het onderstaande werd gedaan. Na het practicum: materialen proper terug op hun plaats leggen, oogresten in de afvalbak gooien, tafel kuisen. Van het onderstaande werd één ding niet gedaan. Na het practicum: materialen proper terug op hun plaats leggen, oogresten in de afvalbak gooien, tafel kuisen. Van het onderstaande wer meer dan één ding niet gedaan.Al het onderstaande werd gedaan. Na het practicum: materialen proper terug op hun plaats leggen, oogresten in de afvalbak gooien, tafel kuisen.
(/4) 4 punten 3 punten 2 punten 1 punt
Samenwerking Iedere leerling voerde 1 stap van de dissectie uit en er werd voortdurend overlegd, zowel over de vraagjes als de dissectie. Ook het opruimen gebeurde samen. Iedere leerling voerde 1 stap van de dissectie uit en er werd overlegd over de vraagjes. Ook het opruimen gebeurde samen. Het werk (dissectie, vraagjes en opkuis) werd evenredig verdeeld tussen de leerlingen, maar niet op de manier zoals voorzien. Het werk (dissectie, vraagjes en opkuis) werd onevenredig verdeeld tussen de leerlingen.
(/4) 4 punten 3 punten 2 punten 1 punt
TOTAAL 20 punten