In deze laatste les zullen we een dissectie van een varkens- of koeienoog uitvoeren. Omdat jullie per 3 zelf aan de slag moeten, vinden jullie hieronder een introductie-filmpje dat jullie op weg zet. Bekijk het filmpje zeer goed (meermaals) en beantwoordt alle vragen. Ga daarna aan de slag. Toon na iedere stap je resultaat aan de leerkracht.
| Zeer Goed | Goed | Voldoende | Onvoldoende | |
|---|---|---|---|---|
| Vraagjes filmpje | Er werden 8 of 9 vragen goed beantwoord. | Er werden 6 of 7 vragen goed beantwoord. | Er werden 4 of 5 vragen goed beantwoord. | Er werden minder dan 4 vragen goed beantwoord. |
| (/2) | 2 punten | 1,5 punt | 1 punt | 0,5 punt |
| Dissectie Stap 1 | Al het vet- en spierweefsel werd mooi verwijderd zonder dat het oog werd beschadigd. | Een deel van het vet- en spierweefsel werd verwijderd zonder dat het oog werd beschadigd. | Bij het verwijderen van het vet- en spierweefsel, werd het oog licht beschadigd. | Bij het verwijderen van het vet- en spierweefsel, werd het oog zwaar beschadigd.. OF Het vet- en spierweefsel werd niet verwijderd. |
| (/2) | 2 punten | 1,5 punt | 1,5 punt | 0,5 punt |
| Dissectie Stap 2 | Het harde oogvlies werd op de juiste wijze proper opengeknipt langs de evenaarslijn, zonder het glasachtig lichaam te beschadigen. | Het harde oogvlies werd opengeknipt langs de evenaarslijn, zonder het glasachtig lichaam te beschadigen. | Het harde oogvlies werd opengeknipt zonder het glasachtig lichaam te beschadigen. | Het glasachtig lichaam werd beschadigd. OF Het harde ooglvies werd niet opengeknipt. |
| (/2) | 2 punten | 1,5 punt | 1,5 punt | 0,5 punt |
| Dissectie Stap 3 | De lens werd proper uit het glasachtig lichaam gesneden, waarbij de lens niet werd beschadigd. | De lens werd uit het glasachtig lichaam gesneden, waarbij de lens niet werd beschadigd. | De lens werd uit het glasachtig lichaam gesneden, waarbij de lens lichtjes werd beschadigd. | De lens werd zwaar beschadigd. OF De lens werd niet uit het glasachtig lichaam gesneden |
| (/2) | 2 punten | 1,5 punt | 1,5 punt | 0,5 punt |
| Attitude | De leerlingen gedroegen zich volwassen en alle stappen werden op geheel zelfstandige wijze uitgevoerd. | De leerlingen gedroegen zich volwassen en hadden slechts een minimum aan ondersteuning nodig. | De leerlingen gedroegen zich volwassen, maar hadden redelijk wat ondersteuning nodig. | De leerlingen gedroegen zich onvolwassen. |
| (/4) | 4 punten | 3 punten | 2 punten | 1 punt |
| Netheid | Al het onderstaande werd gedaan. Tijdens practicum: niet smossen. Na het practicum: materialen proper terug op hun plaats leggen, oogresten in de afvalbak gooien, tafel kuisen. | Al het onderstaande werd gedaan. Na het practicum: materialen proper terug op hun plaats leggen, oogresten in de afvalbak gooien, tafel kuisen. | Van het onderstaande werd één ding niet gedaan. Na het practicum: materialen proper terug op hun plaats leggen, oogresten in de afvalbak gooien, tafel kuisen. | Van het onderstaande wer meer dan één ding niet gedaan.Al het onderstaande werd gedaan. Na het practicum: materialen proper terug op hun plaats leggen, oogresten in de afvalbak gooien, tafel kuisen. |
| (/4) | 4 punten | 3 punten | 2 punten | 1 punt |
| Samenwerking | Iedere leerling voerde 1 stap van de dissectie uit en er werd voortdurend overlegd, zowel over de vraagjes als de dissectie. Ook het opruimen gebeurde samen. | Iedere leerling voerde 1 stap van de dissectie uit en er werd overlegd over de vraagjes. Ook het opruimen gebeurde samen. | Het werk (dissectie, vraagjes en opkuis) werd evenredig verdeeld tussen de leerlingen, maar niet op de manier zoals voorzien. | Het werk (dissectie, vraagjes en opkuis) werd onevenredig verdeeld tussen de leerlingen. |
| (/4) | 4 punten | 3 punten | 2 punten | 1 punt |
| TOTAAL | 20 punten |